Leestijd: 6 minuten
Terug naar overzicht

"Plotsdoof, maar onstuitbaar: Hoe Debby haar plek vond in de zorg met een gehoorbeperking"

Benieuwd hoe het is om in de zorg te werken met een gehoorbeperking? In dit inspirerende interview vertelt onze zorgmedewerker Debby openhartig hoe zij sinds haar 18e plotsdoof werd door een infectie, en hoe ze met behulp van een cochleair implantaat en andere hulpmiddelen toch elke dag klaarstaat voor haar cliënten. Hoe reageren ouderen op haar slechthorendheid? En wat zijn haar tips voor anderen met een gehoorbeperking die in de zorg willen werken?

Hoe lang ben je slechthorend en hoe beïnvloedt dit jouw dagelijkse leven?

Ik ben sinds mijn 18e plotsdoof geworden door een zware infectie aan mijn oren, helaas
werd het niet tijdig herkend door de huisarts waardoor ik behandeld werd met niet
effectieve medicatie met als gevolg dat mijn gehoor blijvend beschadigd is.
Uiteindelijk werd ik doorverwezen naar het UMCG voor specialistische behandeling voor de
infectie.
In het begin was het vooral wennen en rouwen om het verlies van mijn gehoor, ik moest
vooral wennen aan het feit dat ik bijna niks meer hoorde zonder hulpmiddelen (cochleair implantaat en
gehoorapparaat) en ik schaamde mij voor mijn beperking in het horen.
Uiteindelijk met hulp heb ik mijn gehoorbeperking geaccepteerd en durf ik aan te geven
wat ik nodig heb met communicatie.

 

Je werkt in de zorg, waar communicatie natuurlijk heel belangrijk is. Hoe ga jij hiermee om, gezien je gehoorbeperking?

Als ik voor het eerst op een locatie kom stel ik mijzelf eerst voor en leg ik in het kort uit dat
ik een hoor beperking heb en dat ik soms vraag om herhaling of bevestiging of ik het het
goed heb verstaan, indien ik met de rug naar een collega sta geef ik ze toestemming om
mij even zachtjes op de schouder of arm te tikken zodat ik weet dat ik moet opletten.

 

Maak je gebruik van hulpmiddelen zoals hoortoestellen of apps in je werk? Zo ja, hoe helpen ze je?

Ik draag een CI (cochleair implantaat) en een gehoorapparaat die gekoppeld is aan de
implantaat, hiermee kan ik vrij goed horen, bij de overdracht maak ik gebruik van een solo
apparatuur, dat is een microfoontje die ik aan de spreker kan geven zodat ik de persoon
beter kan verstaan in rumoerige omgevingen.
Deze heb ik ingezet tijdens de introductie dagen bij Medical, het zorgt ervoor dat ik in
kleine groepen vrij goed kan horen.

 

Welke aanpassingen heb je in je werk moeten doen om goed te kunnen communiceren met zowel collega’s als cliënten? Denk je bijvoorbeeld aan lichaamstaal of specifieke werkwijzen?

Ik maak gebruik van mijn hulpmiddelen ( solo apparatuur) en in hele grote groepen maak ik soms gebruik van een tolk maar dit heb ik steeds minder hoeven in te zetten omdat de technologie steeds beter wordt. Ik zorg altijd dat ik overzicht heb in de ruimte waar ik werk, ik zorg ervoor dat ik zo min mogelijk met mijn rug toe sta naar collega’s en cliënten, daarnaast hebben mijn collega’s toestemming om mij even te tikken op mijn schouder als ze mijn aandacht nodig hebben. Bij 1 op 1 situaties met de cliënt zijn mijn gehoorapparaten voldoende en kan ik de cliënt
goed verstaan, in huiskamers maak ik gebruik van de solo apparatuur.

 

Hoe reageren cliënten, vooral ouderen, op het feit dat je slechthorend bent?
Merk je dat ze er makkelijk mee omgaan?

De meeste cliënten gaan goed mee om en hebben geen problemen mee dat ze geholpen wordt door iemand met een beperking, ik geef ook altijd aan dat ik gehoorapparaten draag en als ik even bezig ben met een handeling zoals medicatie uitzetten of injecteren dat ik op dat moment even aandacht voor de handeling heb en daarna voor de cliënt.
In sommige gevallen hebben cliënten moeite met mij omdat ze het niet eerder mee hebben gemaakt en daardoor beetje wantrouwend zijn over mijn kennis en vaardigheden. Ik leg altijd aan de cliënten uit dat ik net als mijn horende collega’s een opleiding heb moeten volgen en dat ik dezelfde opdrachten en examens heb moeten doen om mijn
diploma te behalen.

 

Zijn er ook voordelen aan slechthorend zijn in jouw werk? Misschien heb je
een andere kijk op dingen of een unieke manier van werken?

Mijn beperking zorgt ervoor dat sommige collega’s anders gaan communiceren met cliënten die slechthorend zijn, ze nemen meer de tijd voor de communicatie en praten rustiger met de cliënt.
Ik heb enkele collega’s adviezen gegeven in het onderhoud van de gehoorapparaten en ook uitleg gegeven dat een gehoorapparaat maatwerk is en per cliënt uniek is.

 

 

 

 

Hoe ondersteunen je collega’s en de organisatie jou in je werk? Zijn er dingen die je nog zou willen verbeteren?

De meeste collega’s zorgen ervoor dat ze rustiger praten met mij en indien nodig schrijven ze het op voor mij. Vanuit Medical is de communicatie goed geregeld met de planners en leidinggevenden, ze zorgen er voor dat er vooral via whatsapp of mail gecommuniceerd wordt met mij zodat ik de informatie goed en duidelijk op “papier” heb.
Sommige organisaties hebben een verouderd piepersysteem en dat maakt soms communicatie wat lastiger maar ik spreek met collega af om even op de gang overleg te hebben i.p.v via de pieper. Gelukkig is het probleem met de pieper maar 1 x voorgevallen.



Welke aanpassingen heb je in je werk moeten doen om goed te kunnen communiceren met zowel collega’s als cliënten? Denk je bijvoorbeeld aan lichaamstaal of specifieke werkwijzen?

Ik maak gebruik van mijn hulpmiddelen ( solo apparatuur) en in hele grote groepen maak ik soms gebruik van een tolk maar dit heb ik steeds minder hoeven in te zetten omdat de technologie steeds beter wordt.
Ik zorg altijd dat ik overzicht heb in de ruimte waar ik werk, ik zorg ervoor dat ik zo min mogelijk met mijn rug toe sta naar collega’s en cliënten, daarnaast hebben mijn collega’s toestemming om mij even te tikken op mijn schouder als ze mijn aandacht nodig hebben.
Bij 1 op 1 situaties met de cliënt zijn mijn gehoorapparaten voldoende en kan ik de cliënt goed verstaan, in huiskamers maak ik gebruik van de solo apparatuur.

 

 

Heb je tips voor andere slechthorende of dove mensen die overwegen in de zorg te werken?

Wees eerlijk over je gehoorbeperking en benoem ook de positieve kanten van je beperking
Wees niet bang om aan te geven op welke wijze jij het prettigst vind om te communiceren
met je collega’s want communicatie is niet one size fits all.
Maak gebruik van je hulpmiddelen die je tot je beschikking heb.
Mocht je dit niet hebben neem contact op met de audiciën/audioloog en bespreek met
hen waar je tegen aan loopt in de communicatie en horen.
Soms kan het UWV ook helpen met het realiseren van aanpassingen op je werk.




Wat zou je graag willen dat mensen beter begrijpen over werken in de zorg
als slechthorende of dove medewerker?

Dat wij in principe alles kunnen en mogen binnen de kaders van onze beroep en dat we dezelfde opleiding hebben moeten doen om onze diploma te behalen.

 

Wat betekent Wereld Dovendag voor jou? Waarom vind je het belangrijk dat er
aandacht aan wordt besteed?

Ik vind Wereld Dovendag belangrijk omdat doofheid/slechthorendheid vaak een onzichtbare beperking is en helaas is men niet altijd begripvol in de omgang met personen met een hoor beperking.
Daarnaast vind ik het belangrijk dat aandacht gevraagd word om openbare voorzieningen toegankelijk te maken voor personen met hoor beperking.
Zoals het visueel maken van omroep berichten in het OV en het inzetten van gebarentolken bij belangrijke gebeurtenissen zoals Prinsjesdag en crisissituaties zoals destijds met de coronapandemie

Dank Debby voor jouw openheid rondom jouw beperking en voor het mooie interview. We hopen dat dit verhaal anderen kan inspireren en dat jij je collega's in de zorg iets waardevols kan meegeven.

Terug naar overzicht