Slim succes: zo haal je meer uit je samenwerkingen, zonder extra kosten
Als zorg- of regiomanager weet je als geen ander dat leidinggeven aan een ouderenzorginstelling een uitdagende taak is. Zeker in deze tijd: de vraag naar zorg groeit, maar de middelen en mensen zijn schaars. Hulpmiddelen inkopen of tijdelijk extra personeel inhuren brengt aanzienlijke kosten met zich mee. Toch ontkom je meestal niet aan zulke investeringen om je zorginstelling draaiende te houden. Hoe zorg je er dan voor dat je zoveel mogelijk rendement behaalt van je investering? Hoe kun je nóg meer uit je samenwerking met partners halen, zonder dat dit direct gepaard gaat met extra kosten? In deze blog vertellen we het je graag.
Kleine moeite, grote waarde
Overweeg je een nieuwe samenwerking met een leverancier of uitzendbureau? Of wil je graag meer uit bestaande partnerschappen halen? Stel dan eens voor om samen te kijken naar hoe jullie de samenwerking verder kunnen verdiepen, binnen de al bestaande kaders. Dit kan heel laagdrempelig: vraag een leverancier bijvoorbeeld om je team te trainen in het gebruik van de door hen geleverde systemen of hulpmiddelen. Of vraag een uitzendbureau hun personeel voor te bereiden op de specifieke handelingen die ze straks binnen jouw instelling moeten verrichten, zoals het omgaan met bepaalde meetapparatuur. Zo zet je samen net dat stapje meer, met relatief weinig extra moeite.
Een wereld van verschil
Zulke relatief simpele initiatieven kunnen een wereld van verschil maken voor jouw zorginstelling. Ze helpen je werknemers zich beter voorbereid en zelfverzekerder te voelen op de werkvloer. Dat zal zich op een positieve manier uiten in het verloop en het ziekteverzuim binnen je team. Bovendien til je hiermee ook de kwaliteit van de zorg naar een hoger niveau, wat je cliënten ten goede komt.