Blije zorgmanager die collega een high five geeft
Leestijd: 6 minuten
Terug naar overzicht

Van acuut tot langdurig: 3 maatwerkoplossingen voor je capaciteitsprobleem

Als zorg- of regiomanager doe je je best om je cliënten van kwalitatieve zorg te voorzien—maar capaciteitsproblemen kunnen roet in het eten gooien. Misschien is er binnen jouw ouderenzorginstelling een hoog verzuim of verloop. Of het lukt je simpelweg niet om voldoende gekwalificeerd zorgpersoneel aan te trekken. Het resultaat: openstaande diensten en roosters vol gaten, wat zorgt voor controleverlies, spanningen en stress voor jou én je team.

Bij Medical voorzien we je van maatwerkoplossingen om die stress weg te nemen. Zo pakken we capaciteitsproblemen samen aan en verhogen we de kwaliteit en continuïteit van je zorgverlening. Maar hoe zien die oplossingen er precies uit?

Onze unieke zorgaanpak bestaat uit drie ‘smaken’, variërend van acute ondersteuning tot langetermijnoplossingen: ad-hoczorgverlening, langdurige zorgaanvragen en projecten. Benieuwd wat elke variant inhoudt en wat we hiermee voor jou kunnen betekenen? We vertellen het je graag in deze blog.

 

Onze drie ‘smaken’ van zorgverlening

1. Ad-hoczorgverlening: directe verlichting bij capaciteitsproblemen

Onvoorziene omstandigheden laten zich niet plannen—dat begrijpen wij als geen ander. Lukt het je onverwacht niet om de planning rond te krijgen? Dan bieden wij directe zorgondersteuning. Of het nu gaat om openstaande diensten vanwege kortdurende ziekte of langdurige uitval, onze deskundige zorgprofessionals staan klaar om in te springen. Vrijwel altijd lukt het ons om je roostergaten op korte termijn naadloos in te vullen; zelfs ’s nachts en in de weekenden. Zo kun je de zorg blijven verlenen die je cliënten verdienen en nodig hebben, zonder in te boeten op kwaliteit.

2. Langdurige zorgaanvragen: flexibele ondersteuning van topkwaliteit

Als de brandjes eenmaal geblust zijn, helpen we je graag om die rust te behouden. Onze grootste kracht ligt in het bieden van langdurige zorgaanvragen. Dit betekent dat onze zorgprofessionals jouw team gedurende enkele weken of maanden ondersteunen in het verlenen van zorg aan cliënten. Dat geeft rust in je planning en helpt je de betrouwbaarheid en kwaliteit van je zorgverlening te verhogen.

 

Zorgvuldig matchen: dit kun je verwachten

Nadat we je aanvraag hebben ontvangen, nemen we contact op om je situatie dieper in kaart te brengen. Welke zorgvragen hebben je cliënten? Wat maakt dat je bij ons hebt aangeklopt? Is dat puur vanuit personeelstekort, of speelt er nog andere problematiek? We vragen zoveel mogelijk informatie uit op verschillende niveaus van je zorginstelling. Dat klinkt misschien omslachtig, maar kan al binnen een dag geregeld zijn.

Zodra wij een goed beeld hebben van je vraag, gaan we op zoek naar de Medical-zorgprofessionals die jouw instelling kunnen ondersteunen. Dit doen we met een zorgvuldige blik: wie is het meest passend? Wie kan jouw team bijstaan zo lang als nodig is én heeft de inhoudelijke vaardigheden om je cliënten van de beste zorg te voorzien? We maken een selectie en leggen die aan je voor. Ben je akkoord? Dan gaan we aan de slag.

Vooraf spreken we vaste evaluatiemomenten af, waar we de balans opmaken. Voldoet onze zorgverlening aan je verwachtingen? En zitten al onze medewerkers goed op hun plek? Waar nodig sturen we bij.

 

Geen contracten of boeteclausules: jij houdt de regie

Heb je op een gegeven moment minder ondersteuning nodig, of juist meer? Of wil je de zorgaanvraag eerder beëindigen dan gepland? Dat kan! Bij ons zit je niet vast aan contracten of boeteclausules. Zo kun je vertrouwen op zorg van topkwaliteit, terwijl je je flexibiliteit behoudt.

3. Projecten: kwaliteitsverbetering door structurele oplossingen

Als we toch al bij je te gast zijn, helpen we je graag om nóg meer uit onze aanwezigheid te halen. Merken we samen op dat bepaalde problemen telkens terugkeren, die dieper gaan dan enkel personeelstekort? Dan denken we graag met je mee over langetermijnoplossingen. We formuleren heldere, haalbare doelen, evalueren regelmatig en sturen bij waar nodig. Is het probleem verholpen? Dan stappen wij weer uit.

Heb je bijvoorbeeld veel cliënten met uitdagende zorgvragen, zoals dementie en gedragsproblematiek? En vinden je medewerkers het lastig om hiermee om te gaan, waardoor het ziekteverzuim toeneemt? Dan ondersteunen wij jouw team graag met Medical-professionals die gespecialiseerd zijn in de omgang met zulke cliënten. Zij kunnen je medewerkers hier on the job in coachen en het goede voorbeeld geven. Zo doet je team nieuwe vaardigheden op en kunnen ze hier straks zelf mee uit de voeten—zonder dat het jou iets extra’s kost.

 

 

Verhoog jouw zorgkwaliteit en -betrouwbaarheid met Medical

Wij helpen je graag de zorg te verlenen die jij voor ogen hebt. Ben je geïnteresseerd in onze aanpak? En wil je de mogelijkheden voor jouw organisatie verkennen? Neem dan contact op met onze clustermanager Jan Ubels. Hij gaat graag met je in gesprek om te kijken hoe wij je het beste kunnen ondersteunen.

Direct bellen met clustermanager Jan UbelsAndere contactmogelijkheden

Terug naar overzicht